Ζωγράφοι της θάλασσας, του τοπίου, της φαντασίας

Τρεις σπουδαίοι, επιδραστικοί καλλιτέχνες, τρεις μετρ της ζωγραφικής που έβαλαν τη σφραγίδα τους στην ελληνική τέχνη. Μπορεί να μη συναντήθηκαν ποτέ, το κοινό όμως έχει την ευκαιρία να συναντήσει το έργο τους στην Υδρα, τη Λήμνο και την Κέρκυρα αυτό το καλοκαίρι.

■ Στο Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Υδρας, που γιορτάζει φέτος τα 100 χρόνια από την ίδρυση και τη λειτουργία του, εγκαινιάζεται αύριο μεγάλη έκθεση με έργα του Κωνσταντίνου Βολανάκη, του πατέρα της ελληνικής θαλασσογραφίας. Οι επισκέπτες θα «συμπλεύσουν» με τον ζωγράφο σε έναν θαλασσινό περίπατο, μέσα από 29 πίνακες της συλλογής του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη. Σε μια διαφορετική προσέγγιση του έργου του παρουσιάζεται όχι μόνο η σχεδιαστική δεινότητά του αλλά και η δύναμη των χρωμάτων και του φωτός, η οποία δημιουργεί μια μοναδική ατμόσφαιρα σε κάθε πίνακα.

Από τους πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες της νεοελληνικής ζωγραφικής, ο Κωνσταντίνος Βολανάκης (1837-1907) σπούδασε στην περίφημη Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου και συνδέθηκε με τον Νικόλαο Γύζη, τον Νικηφόρο Λύτρα και άλλους σημαντικούς ομότεχνούς του. Διακρίθηκε για την καλλιτεχνική του παραγωγή, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα, καθώς τα έργα του ξεχώρισαν σε μεγάλες ευρωπαϊκές εκθέσεις.

Βολανάκης – Κοψίδης –  Γιαλλινάς

Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, δίδαξε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ενώ ίδρυσε και δίδαξε στο Καλλιτεχνικό Εργαστήριο στον Πειραιά. Δυστυχώς, παρά την αγάπη του κοινού και την αναγνώριση της αξίας του έργου του, το τέλος του ήταν άδοξο, όπως συνέβη σε πολλούς καλλιτέχνες.

Το Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Υδρας κορυφώνει τις εκδηλώσεις για την επέτειο των 100 χρόνων του με μια εξαιρετική μουσική βραδιά με τίτλο «Viva Callas». Στις 24 Αυγούστου (9 μ.μ.) θα δοθεί κονσέρτο αφιερωμένο στην ντίβα Mαρία Κάλλας με τη διεθνούς φήμης μέτζο σοπράνο Vardhui Khachatryan, η οποία ειδικά για τον σκοπό αυτό θα ταξιδέψει από την Ελβετία στη χώρα μας. Στο πιάνο θα τη συνοδέψει ο καταξιωμένος Ιταλός πιανίστας Corrado Valvo.

■ «Αγγελος Γιαλλινάς (1857 – 1939) – Με φως και χρώμα κερκυραϊκό…» είναι ο τίτλος της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης που διοργανώνει η Πινακοθήκη Δήμου Κέρκυρας σε συνεργασία με το Ιδρυμα «Πινακοθήκη Αγγελου Γιαλλινά», με αφορμή τα 80 χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου Κερκυραίου καλλιτέχνη.

Διαβάστε επίσης:  ΦΩΤΑΓΩΓΗΣΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟΥ ΔΕΝΤΡΟΥ ΚΕΡΑΤΕΑΣ

Παρουσιάζονται 125 έργα, πολλά από τα οποία για πρώτη φορά από την πλούσια διαδρομή του Γιαλλινά, από τα πρώτα βήματα έως την περίοδο της καλλιτεχνικής ωριμότητας. Η επιμελήτρια του παραρτήματος της Εθνικής Πινακοθήκης στην Κέρκυρα, Μαρίνα Παπασωτηρίου, που επιμελείται την έκθεση, αναφέρει:

«Η πόλη, η ύπαιθρος και οι άνθρωποι, οι κήποι, τα τοπία και οι εκκλησίες της Κέρκυρας συνομιλούν με τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά μνημεία της Ελλάδας αλλά και με ιδιαίτερα τοπία των χωρών τις οποίες ο καλλιτέχνης επισκέφθηκε. Σε αυτές τις διαδρομές τέχνης ο Αγγελος Γιαλλινάς δεν ξεχνά το κερκυραϊκό φως, την ποιητική ατμόσφαιρα με τη χαρακτηριστική υγρασία και τα ιριδίζοντα χρώματα και τα αποτυπώνει στις περίφημες ακουαρέλες του με τη διαφάνεια, την ακρίβεια και την αλήθεια τους.

Παράλληλα, προσωπικά του αντικείμενα, αλληλογραφία και μαρτυρίες σύγχρονων συνοδοιπόρων του και μαθητών του θα φωτίσουν την ανθρώπινη πλευρά του καλλιτέχνη και δασκάλου, σκιαγραφώντας ταυτόχρονα μία εποχή κατά την οποία η Κέρκυρα υπήρξε το επίκεντρο πρωτοπόρων καλλιτεχνικών και πνευματικών αναζητήσεων».

■ Η πρώτη έκθεση αφιερωμένη στον ζωγράφο, αγιογράφο και λογοτέχνη Ράλλη Κοψίδη οργανώνεται στη γενέτειρά του, τη Λήμνο, και είναι ταυτόχρονα η πρώτη αναδρομική που γίνεται μετά τον θάνατό του, τον Αύγουστο του 2010. Στην Πινακοθήκη Κοντιά παρουσιάζονται περισσότερα από 110 έργα ζωγραφικής και χαρακτικής, σε ενότητες που παρακολουθούν τη ζωή και την εξέλιξή του: από τα χρόνια της μαθητείας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με τον Γιάννη Μόραλη και τον Ανδρέα Γεωργιάδη και αργότερα στη στροφή προς τη βυζαντινή τέχνη, με οδηγό τον Φώτη Κόντογλου.

Διαβάστε επίσης:  ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΝΘΟ ΣΤΙΣ 4 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2019

Ζωγράφος, αγιογράφος και λογοτέχνης, ο Ράλλης Κοψίδης, που γεννήθηκε στη Λήμνο το 1929, αρχικά ακολούθησε τη βυζαντινή παράδοση στην τέχνη του, ωστόσο σταδιακά απομακρύνθηκε στην προσπάθεια για άρθρωση μιας προσωπικής εικαστικής γραφής. Από το 1975 και έπειτα, ενώ παραμένει στην παραστατική ζωγραφική, εμπνέεται από τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό και ειδικά από το κίνημα του υπερρεαλισμού. Την περίοδο εκείνη χρονολογείται και ο σημαντικότερος ίσως κύκλος έργων του, η σειρά με τα τοπία του Λαυρίου.

Για τον Κοψίδη το Λαύριο είναι ένας τόπος ιστορίας, μνήμης και ανθρώπινου μόχθου, που λόγω της τεχνολογίας και των μεταλλείων μεταμορφώνεται σε ένα τοπίο βιομηχανικό. Αλλά και η ανάμνηση της Λήμνου των παιδικών χρόνων μπερδεύεται με οράματα και όνειρα, οδηγεί σε τοπία μαγικά. Την έκθεση επιμελείται ο Σπύρος Μοσχονάς.

Σχόλια μέσω facebook